მედიაჰოლდინგ „კომერსანტის“ მმართველი პარტნიორი გიორგი აბაშიშვილი რადიო „კომერსანტზე“ თავის რუბრიკაში – „ბიზნეს ინსაიდერის ბრიფინგი“ მსოფლიო ეკონომიკის მნიშვნელოვან ამბებს მოგვითხრობს.
შრომის ბაზარი
FT: გაერთიანებული სამეფო დისტანციური მუშაობის მასშტაბებმა სხვა მოწინავე ეკონომიკებს შორის გამორჩეული გახადა. FT–ის ანალიზის მიხედვით, რადგან ბრიტანეთის პროფესიული სერვისების სექტორის ზომა და უფრო მოქნილი შრომის ბაზარი, სავარაუდოდ, ხელს უშლის დასაქმებულთა დაბრუნებას ოფისებში, როგორც ეს პანდემიამდელ პერიოდში იყო.
კვლევის თანახმად, Covid-ის შეზღუდვების მოხსნიდან შემდეგ, უახლესი მონაცემები აჩვენებს, რომ მგზავრების რაოდენობა ჯერ კიდევ თითქმის მეოთხედით ჩამორჩება 2020 წლის თებერვალში დაფიქსირებულ დონეს, სანამ კორონავირუსი დიდ ბრიტანეთში გავრცელდებოდა.
CNBC: ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციის მონაცემებით, მრავალსაათიანი სამუშაო ყოველწლიურად ასობით ათასი ადამიანის სიკვდილს იწვევს.
გლობალური ეკონომიკური რისკები
მსოფლიო ბანკის ახალი ანგარიში: უკრაინის ომის გავლენა გლობალურ ვაჭრობასა და ინვესტიციებზე ხუთ სავაჭრო და საინვესტიციო არხს განსაზღვრავს, რომლებმაც ქვეყნები დააზარალეს. ეს პროცესი მოიცავს შეფერხებებს: სასაქონლო ბაზრებზე (განსაკუთრებით საკვები და ენერგეტიკა), ლოგისტიკური ქსელებზე, მიწოდების ჯაჭვებზე, პირდაპირ უცხოურ ინვესტიციებსა და კონკრეტულ სექტორებზე. მოხსენებაში ნათქვამია, რომ მსოფლიო ვაჭრობა 1 პროცენტით შემცირდება, რაც გლობალურ მშპ-ს 0,7 პროცენტით, ხოლო დაბალი შემოსავლის მქონე ქვეყნების მშპ-ს 1 პროცენტით შეამცირებს. მოსალოდნელია, რომ მწარმოებელი ექსპორტიორები მძიმედ დაზარალდებიან, ხოლო ნათესებისა და წიაღისეული საწვავის წმინდა ექსპორტიორებმა შეიძლება ნახონ გარკვეული მოგება. ამ პირდაპირი ეფექტების გარდა, ომის გრძელვადიანი შედეგები გლობალურ ვაჭრობასა და ინვესტიციებზე დიდწილად იქნება დამოკიდებული იმაზე, თუ როგორ რეაგირებენ მთავრობები ცვალებად გეოპოლიტიკურ გარემოზე.
IMF: გლობალურ ბაზარზე რუსეთ–უკრაინის ომის შედეგად გამოწვეული საწვავისა და სურსათის დეფიციტი აძლიერებს პოსტპანდემიურ ინფლაციას, რომელმაც უკვე მიაღწია მრავალი ათწლეულების მაქსიმუმს მსოფლიოს უმეტეს ნაწილში და ამასთან, შეუძლებელია იმის თქმა, რომ ამის მიზეზები დღეს კარგად არის შესწავლილი.
FT: გერმანიის საგარეო საქმეთა მინისტრმა განაცხადა, რომ G7 ქვეყნების ჯგუფი სასწრაფოდ ეძებს ალტერნატიულ გზებს უკრაინული მარცვლეულის ექსპორტისთვის, რადგან რუსეთის ომმა მის დასავლელ მეზობელთან გაზარდა გლობალური შიმშილის კრიზისის რისკი.
გერმანიაში G7-ის საგარეო საქმეთა მინისტრების სამდღიანი შეხვედრის დასრულების შემდეგ ბაერბოკმა თქვა, რომ დაახლოებით 25 მილიონი ტონა მარცვლეული იყო ჩარჩენილი უკრაინის პორტებში, რომლებიც ბლოკირებულია რუსული ძალების მიერ – „მარცვლეული, რომელიც მსოფლიოს სასწრაფოდ სჭირდება“.
მიწოდების შემცირებისა და გვალვების გამო მთელ მსოფლიოში ხორბლის ფასები გაიზარდა ბოლო კვირებში, რასაც ინდოეცის მიერ ხორბლის ექსპორტის აკრძალვაც დაემატა.
WB: 2022 წლის მარტში, ევროპაში ბუნებრივი აირის ფასი თითქმის შვიდჯერ მეტი იყო, ვიდრე 2021 წლის მარტში, ხოლო იმავე პერიოდში სამხრეთ აფრიკის ქვანახშირის ფასი სამჯერ გაიზარდა, ორივე ნედლეულის ფასმა ყველა დროის მაქსიმუმს მიაღწია.
ბიზნეს ინსაიდერი: ინსტაგრამი იზრდება და ფეისბუქს მომხმარებელს ართმევს. Meta-ს საკუთრებაში არსებული პლატფორმები განსხვავებული ფიუჩერსების წინაშე დგანან. ინსტაგრამის მომხმარებელთა ბაზა წელს მხოლოდ აშშ–ში გაიზრდება 4%-ით და 128.3 მილიონს მიაღწევს, ხოლო Facebook-ის მომხმარებელთა ბაზა 0.8%-ით – 178.3 მილიონამდე შემცირდება.
The Economist: გერმანია ზედმეტად ფრთხილი იყო უკრაინაზე რუსეთის თავდასხმის საკითხების შეფასებაში თითქმის ყველა, მათ შორის ეკონომიკური მიმართულებით.
ინფლაცია
ბიზნეს ინსაიდერი: ინფლაცია მალე არ გაქრება და Fed-მა შეიძლება კიდევ უფრო გააძლიეროს მისი შეკავება, აცხადებენ უოლ სტრიტის ექსპერტები.
ბიზნეს ინსაიდერი: Fed-მა მაისის დასაწყისში საპროცენტო განაკვეთები 0,5 პუნქტით გაზარდა – ამ მოცულობით ზრდა პირველად მოხდა ბოლო 22 წლის განმავლობაში.
იდეა იმაში მდგომარეობს, რომ მაღალი საპროცენტო განაკვეთები გააძვირებს სესხების აღებას, შეანელებს ეკონომიკას და შეანელებს ფასების ზრდას.
ბიზნეს ინსაიდერი: ჯეფ ბეზოსი კიდევ ერთხელ აკრიტიკებს ბაიდენს ინფლაციის მაღალი მაჩვენებლების გამო და ტვიტერში წერს, რომ „არასწორი მიმართულება არ ეხმარება ქვეყანას“.
IMF: ცენტრალური ბანკები დელიკატური დაბალანსების რეალური გამოწვევის წინაშე არიან, რადგან ისინი ებრძვიან მაღალ ინფლაციას ასეთ გაურკვეველ დროში.
სოციალური ქსელები
ბიზნეს ინსაიდერი: აშშ-ის TikTok-ის მომხმარებლები წელს უფრო მეტ დროს გაატარებენ სოციალური მედიის პლატფორმებზე, ვიდრე YouTube-ის მომხმარებლები YouTube-ზე. ეს განსხვავება იქნება მხოლოდ წუთის ფარგლებში, მაგრამ მომდევნო წლებში კიდევ უფრო გაფართოვდება.
TikTok-ში გადახვევის დრო სწრაფად იზრდებოდა და აპლიკაცია ცნობილია იმით, რომ იზიდავს მომხმარებლებს. 2020 წელს პლატფორმამ გადაასწრო Facebook-სა და Instagram-ს, მომხმარებლები 38,6 წუთს ხარჯავენ TikTok-ზე, რაც 4 წუთით მეტია Facebook-ის ანალოგიურ მაჩვენებელთან შედარებით – 34,6 წუთი.
The Economist: ამერიკა და ევროკავშირი კვლავ ცხოვრობენ სხვადასხვა ციფრულ პლანეტებზე, როდესაც საქმე ეხება დიდი ონლაინ პლატფორმების რეგულირებას, როგორიცაა Facebook და Google. მიდგომები და დამოკიდებულება სხვადასხვაა.